Löysin verkosta Kelan työntekijöille laaditun ohjeistuksen.

https://www.kela.fi/documents/10180/2628102/Someohje.pdf/ecb8ed66-c439-4834-9100-0381b6f9e035

 

Ohjeistuksessa keskeinen viesti oli se, miten lähdet liikkeelle sosiaalisessa mediassa. Kun Kelan työntekijä perustaa tilin, annettiin siihen paljon vinkkejä, ketä lähteä seuraamaan, kenen julkaisuja jakaa omalla tilillä, millaista sisältöä haluaa tuottaa ja kenelle.

Ohjeen lopussa oli pelisäännöt, miten toimia turvallisesti sosiaalisessa mediassa.

 

Työyhteisössä vastuu tällaisten pelisääntöjen laatimisesta on tietenkin johtoryhmällä ja niillä ketkä päättävät viestinnästä. Viestinnästä vastuussa olevat ovat sen alan ammattilaisia ja osaavat miettiä asiat monelta kannalta.

 Pelisäännöissä pitäisi mielestäni olla ohjeistus siitä, millaista sisältöä saa ja ei saa julkaista. Myöskin se, kuka organisaatiossa saa perustaa työyhteisön oman tilin ja kauan sellainen tili on toiminnassa. Tietenkin mukaan lisätään tietoturvaohjeistus.