Tulevaisuudessa sosiaalisessa mediassa on mahdollisuuksia niin paljon kuin pystyy edes miettimään. Nykyään trendit liikkuu nopeasti ja kehitetään uusia kanavia, ei tavallinen tallaaja välttämättä pysy edes perässä. Uskon silti, että ne kanavat, mitkä tällä hetkellä kerää eniten käyttäjiä, pysyvät vielä monta vuotta "pääkanavina". Työelämässä aion hyödyntää sosiaalista mediaa seuraamalla samankaltaisten yritysten käyttäytymistä, jolloin pystyy itse miettimään, miten parantaa oman yrityksen toimintaa siellä.

Yksityishenkilönä sosiaalisessa mediassa käyttäytyminen voi vaikuttaa omaan ammatilliseen toimintaan hyvinkin paljon. Aikaisemmassa blogitekstissäni kerroinkin jo hieman siitä, että jos henkilö kirjoittelee negatiivisesti eri palstoilla, voi se vaikuttaa esimerkiksi työnhaussa. Osa työnantajista selvittää hyvinkin tarkasti mitä potentiaalisista työnhakijoista löytyy netistä. Tietyissä töissä nimittäin voi vaikuttaa henkilön digitaalinen identiteetti. 

Vaikka sosiaalisen median kanavat muuttuvat nopeasti, en usko sen vaikuttavan yritysten somen käyttöön merkittävästi. Mielestäni tänä päivänä on vain hankalampaa keskustella somessa, koska aihe saattaa kääntyä hyvinkin nopeasti negatiiviseen suuntaan ja joku pahoittaa mielensä  pienistäkin asioista.

Yksityishenkilön käyttäytyminen somessa voi vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen joko positiivisena tai negatiivisena. Yleensä tälläinen tilanne on palautteen antaminen jollain julkisella palstalla. Yrityksen näkyvyyteen vaikuttaa myös se, mitä sivuja yksityishenkilöt seuraavat sosiaalisessa mediassa. Tykkäämällä ja jakamalla materiaalia henkilö viestii omille ystävilleen, että tätä kannattaa käyttää/suosia/seurata.